FANDOM

Złota era piractwa – okres trwający od 1690 do 1750 roku.

Historia Edytuj

W roku 1701 wybucha wojna o sukcesję hiszpańską, zwana w Anglii wojną królowej Anny. Na początku Anglicy i ich koalicja znajdują się w dość kiepskiej sytuacji; połączona flota francusko-hiszpańska wydaje się bowiem zbyt potężna do pokonania. Stąd też ogłaszają amnestię i wydają ogromną ilość listów kaperskich; w późniejszej fazie wojny postępują tak również Francuzi. W ten sposób na początku XVIII wieku na morzu działa olbrzymia ilość korsarzy. Jak duża była liczba działających wówczas korsarzy dostrzegamy w roku zakończenia wojny. Większość korsarzy i bezrobotnych marynarzy staje się piratami. Wówczas korsarska baza na New Providence w archipelagu Bahamskim stała się piracką republiką, gdzie zamieszkiwali ludzie nie poddani żadnej władzy, jak napisał o nich do Londynu gubernator Bermudów. Swe kariery rozpoczęli tam tak znani piraci jak Edward Thatch, czyli Czarnobrody, Charles Vane czy Jack Rackham, zaś w późniejszym okresie dwie kobiety piratki, Anne Bonny i Mary Read.

250px-Jackdaw

Okręt piracki

Dopiero w roku 1718 udało się przywrócić Bahamom kolonialną administrację, lecz większość piratów po prostu przeniosła się na Madagaskar. Działali na Oceanie Atlantyckim, Indyjskim, lecz głównie wciąż w strefie Karaibów. Licznie wysepki, płytkie wody, przystanie i zatoczki zdawały się wręcz predestynować ten rejon do uprawiania piractwa.
Piracka bandera

Piracka bandera

W latach dwudziestych oceany należały do piratów takich jak Edward England, czy John Taylor, którzy dotarli nawet do Cochinu. To wtedy działał król piratów złotej ery, Bartholomew Roberts. Morscy rabusie w tym okresie zajmowali się tylko zdobywaniem statków, prawie w ogóle nie walczyli na lądzie. Działo się tak głównie dlatego, że wywodzili się oni wówczas ze środowiska marynarzy, którzy dużo lepiej od bukanierów radzili sobie na morzu. Wspominany rozwój handlu i pojawienie się linii żeglugowych sprawiło, że było łatwiej o łup na oceanie i to mniejszym kosztem. Zjawisko piractwa przeszło w ciągu stu lat całkowitą przemianę. Piraci, początkowo wykorzystani przez mocarstwa do agresywnej obrony kolonii, z biegiem lat stali się jednym z największych problemów na morzach i oceanach.

Stream the best stories.

Get Disney+