Assassin's Creed Wiki
Advertisement
Assassin's Creed Wiki
Czy ty też to czujesz? Taką pustkę w środku...
PL Steadfast.png
W tym artykule brakuje informacji z Assassin's Creed: Valhalla lub są one niepełne. Jeśli je posiadasz, możesz je dodać.

Wikingowie – skandynawscy wojownicy, uczestniczący w wyprawach łupieżczych na inne państwa Europy w okresie od VIII do XI wieku. Najeżdżali głównie Wyspy Brytyjskie i państwo Franków. Udało im się podbić m.in. Wyspy Brytyjskie, Wyspy Owcze, Islandię, Grenlandię oraz północną Francję.

Najazdy wikingów[]

Za pierwszy najazd wikingów przyjmuje się splądrowanie klasztoru na wyspie Lindisfarne w 793 roku. Pół wieku później zaczęły się ich regularne wyprawy. W IX wieku wikingowie zorganizowali wyprawy na Wyspy Brytyjskie, Wyspy Owcze, Islandię, północną Francję, północne Niemcy, Bizancjum, Kalifat Kordoby (dzisiejsza Hiszpania i Portugalia), Italię oraz Królestwo Sycylii. W X wieku obrali sobie za cel Ruś. W 930 roku udało się im zająć Islandię, skąd wypływali wgłąb Oceanu Atlantyckiego. W 984 roku wikingowie odkryli Grenlandię. Dotarli również dwukrotnie do Ameryki: po raz pierwszy pod koniec IX wieku pod wodzą Gorma Kjotvessona, gdzie wykonywali misję dla zakonu starożytnych, a po raz drugi około 1000 roku. Umowną datą zakończenia najazdów wikingów jest 25 września 1066 roku, kiedy to w bitwie pod Stamford Bridge zginął król Norwegii Harald III Hardraada, zwany „ostatnim wikingiem”.

Do obszarów podbitych przez wikingów zalicza się większą część Wysp Brytyjskich, północną część Francji, nazwaną później Normandią (ziemia ludzi Północy), Islandię oraz Królestwo Sycylii. Wikingowie osiedlali się również na Rusi, Grenlandii oraz we wschodniej Ameryce.

W trakcie podbojów w IX wieku powstały trzy państwa skandynawskie: Dania, Szwecja i Norwegia.

Sprzęt i uzbrojenie[]

W skład wyposażenia wikinga wchodziły: hełm, topór na długim trzonku, kolczuga, miecz oraz tarcza pokryta runami. Do przepraw przez wody normańscy najeźdźcy używali langskipów, które dzieliły się na sneki (najmniejsze), skeidy (średniej wielkości), oraz drakkary (największe). Dzięki płaskiemu dnu statki wikingów nadawały się zarówno na morze jak i na rzekę.

Advertisement