Czy ty też to czujesz? Taką pustkę w środku...
PL Steadfast.png
W tym artykule brakuje informacji z Assassin's Creed: Valhalla lub są one niepełne. Jeśli je posiadasz, możesz je dodać.

Odyn – najwyższy z bogów nordyckich z dynastii Asów, bóg wojny i wojowników, a także mądrości, poezji i magii.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Odyn był opisywany jako starzec z długimi, falowanymi włosami oraz brodą. Charakterystyczną cechą boga było to, że nie posiadał jednego oka. Oddał je w zamian za wiedzę. Kiedy podróżował po Midgardzie (świecie ludzi), przybierał postać starca w wędrownych szatach. W tej formie przedstawiał się jako Wędrowiec, syn Wojownika.

Król bogów cechował się gwałtownością, ale także sprytem i przebiegłością (zwłaszcza na polu bitwy). Był również głodny wiedzy. Potrafił poświecić np. oko, by ją zyskać. Innym przykładem było powieszenie się na 9 dni z włócznią wbitą w bok, by poznać magię run.

Assassin's Creed: Valhalla[edytuj | edytuj kod]

Odyn zaliczył swój występ jedynie w zwiastunie premierowym gry Assassin's Creed Valhalla. Kiedy Eivor walczy z żołnierzami Cesarstwa wschodniorzymskiego, widzi pod drzewem zakapturzoną postać. Po chwili tajemniczy osobnik zamienia się w gołębia i odlatuje. Eivor interpretuje to jako dobry omen i krzyczy do swoich wojowników "Odyn jest z nami!", dając tym samym nadzieję na wygraną.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Odyn słynie z bardzo wielu przydomków, takich jak Wszechojciec, Wędrowiec czy Straszliwy. Islandzki poeta i historyk Snurri Sturluson naliczył ich łącznie 49.
  • Jako jedyny bóg męski parał się magią seidr. Uprawianie tej magii było uważane za zajęcie kobiet.
  • Przed opuszczeniem pola bitwy w zwiastunie Assassin's Creed Valhalla Odyn zamienia się w kruka. Kruk był jednym z symboli tego boga, obok włóczni, wilka czy znaku Valknut. Sam Odyn posiadał dwójkę kruków - Huginna (Myśl) i Muninna (Pamięć). Ptaki te pełniły rolę zwiadowców, którzy pod koniec dnia wracali do króla bogów i szeptali mu do ucha informacje ze wszystkich światów.
  • Eivor posiada umiejętność nazwaną na cześć Odyna - Wzrok Odyna. Pozwala to np. na wykrycie przeciwników czy surowców. Zdolność ta jest bardzo podobna do Wzroku Orła.
  • Wszechojciec jest ojcem najpopularniejszych bogów, np. Thora czy Baldura.
  • Król bogów jest właścicielem takich cudownych przedmiotów jak Gungnir (włócznia, która nigdy nie chybia) czy Draupnir (pierścień, który sprawiał, że co dziewiątą noc pojawiało się 8 identycznych pierścieni). Posiadał też ośmionogiego konia Sleipnira, który był synem Lokiego.
  • Wraz z dwójką swoich braci stworzył Midgard używając zwłok ich pradziadka - Ymira.
  • Odyn stał na czele Dzikiego Łowu - zastępu widmowych łowców na koniach z psami myśliwskimi u boku. Każdy śmiertelnik, który ujrzał jeźdźców, był zabierany do krainy zmarłych. Dziki Łów był również inspiracją dla Dzikiego Gonu znanego z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon.
  • Od Odyna pochodzą nazwy środy w języku duńskim, szwedzkim, norweskim i angielskim (Wednesday - "dzień Odyna/Wodana).
  • W zwiastunie premierowym Assassin's Creed Valhalla można zobaczyć drewniany posąg nordyckiego boga. Powszechną opinią jest, że to posąg Odyna. Jednak to tak naprawdę posąg Tyra, jednorękiego boga wojny (posąg nie posiadał właśnie jednej ręki).