Czy ty też to czujesz? Taką pustkę w środku...
PL Steadfast.png
W tym artykule brakuje informacji z Assassin's Creed: Valhalla lub są one niepełne. Jeśli je posiadasz, możesz je dodać.

Odyn – jeden z Isu, przywódca Asów. W mitologii nordyckiej i germańskiej najwyższy z bogów z dynastii Asów, bóg wojny i wojowników, a także mądrości, poezji i magii.

Opis[edytuj | edytuj kod]

W mitologii[edytuj | edytuj kod]

Odyn był opisywany jako starzec z długimi, falowanymi włosami oraz brodą. Charakterystyczną cechą boga było to, że nie posiadał jednego oka. Oddał je w zamian za wiedzę. Kiedy podróżował po Midgardzie (świecie ludzi), przybierał postać starca w wędrownych szatach. W tej formie przedstawiał się jako Wędrowiec, syn Wojownika.

Król bogów cechował się gwałtownością, ale także sprytem i przebiegłością (zwłaszcza na polu bitwy). Był również głodny wiedzy. Potrafił poświecić np. oko, by ją zyskać. Innym przykładem było powieszenie się na 9 dni z włócznią wbitą w bok, by poznać magię run.

Assassin's Creed: Valhalla[edytuj | edytuj kod]

Odyn zaliczył swój pierwszy występ w zwiastunie premierowym gry Assassin's Creed: Valhalla. Kiedy Eivor walczy z anglosaskimi żołnierzami, widzi pod drzewem zakapturzoną postać. Po chwili tajemniczy osobnik zamienia się w kruka i odlatuje. Eivor interpretuje pojawienie się Odyna jako dobry omen i krzyczy do swoich wojowników „Odyn jest z nami!”, dając tym samym nadzieję na wygraną.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Odyn słynie z bardzo wielu przydomków, takich jak Wszechojciec, Wędrowiec czy Straszliwy. Islandzki poeta i historyk Snurri Sturluson naliczył ich łącznie 49.
  • Jako jedyny bóg męski parał się magią seidr. Uprawianie tej magii było uważane za zajęcie kobiet.
  • Przed opuszczeniem pola bitwy w zwiastunie Assassin's Creed: Valhalla Odyn zamienia się w kruka. Kruk był jednym z symboli tego boga, obok włóczni, wilka czy znaku Valknut. Sam Odyn posiadał dwójkę kruków – Huginna (Myśl) i Muninna (Pamięć). Ptaki te pełniły rolę zwiadowców, którzy pod koniec dnia wracali do króla bogów i szeptali mu do ucha informacje ze wszystkich światów.
  • Eivor posiada umiejętność nazwaną na cześć Odyna – Wzrok Odyna. Pozwala to np. na wykrycie przeciwników czy surowców. Zdolność ta jest bardzo podobna do Wzroku Orła.
  • Wszechojciec jest ojcem najpopularniejszych bogów, np. Thora czy Baldura.
  • Król bogów jest właścicielem takich cudownych przedmiotów jak Gungnir (włócznia, która nigdy nie chybia) czy Draupnir (pierścień, który sprawiał, że co dziewiątą noc pojawiało się 8 identycznych pierścieni). Miał też ośmionogiego konia Sleipnira, który był synem Lokiego.
  • Wraz z dwójką swoich braci stworzył Midgard używając zwłok ich pradziadka – Ymira.
  • Odyn stał na czele Dzikiego Łowu - zastępu widmowych łowców na koniach z psami myśliwskimi u boku. Każdy śmiertelnik, który ujrzał jeźdźców, był zabierany do krainy zmarłych. Dziki Łów był również inspiracją dla Dzikiego Gonu znanego z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon.
  • Od Odyna pochodzą nazwy środy w języku duńskim, szwedzkim, norweskim i angielskim (Wednesday - "dzień Odyna/Wodana).
  • W zwiastunie premierowym Assassin's Creed: Valhalla można zobaczyć drewniany posąg nordyckiego boga. Powszechną opinią jest, że to posąg Odyna. Jednak to tak naprawdę posąg Tyra, jednorękiego boga wojny (posąg nie posiadał właśnie jednej ręki).