Assassin's Creed Wiki
Advertisement
Assassin's Creed Wiki
Zagadnienie historyczne
Clowning Around
Artykuł ten jest w słabym stanie i wymaga jak najszybszej poprawy.

Kserkses I (pers. خشایارشا, Chszajarsza) (ur. 518 p.n.e.; zm. 465 p.n.e.) – szachinszach perski z dynastii Achemenidów. Syn i następca Dariusza I Wielkiego, ojciec Artakserksesa I oraz sojusznik zakonu starożytnych. Panował w latach 485–465 p.n.e.

W 465 roku p.n.e. Kserkses został zabity przez Dariusza, który pierwszy raz w historii użył wtedy ukrytego ostrza.

Biografia[]

Rządy ojca Kserksesa[]

Kserkses był synem perskiego króla Dariusza I Wielkiego, będącego marionetką tajnej organizacji znanej jako zakon starożytnych, która za plecami króla rządziła całym państwem. Dariusz I prowadził również ekspansję swojego imperium na zachód. W pewnym momencie na drodze do rozrostu państwa stanęła mu Grecja, która rywalizowała z Persją w sprawie handlu na Morzu Śródziemnym. Perski król wypowiedział więc Grekom wojnę, organizując w 490 roku p.n.e. zbrojną wyprawę na teren Hellady. Dotarłszy pod Maraton, Dariusz stoczył z Ateńczykami bitwę, którą niespodziewanie przegrał i został zmuszony do wycofania się z kraju.

Wyprawa Kserksesa na Grecję[]

W 485 roku p.n.e., Dariusz I umiera, a na tron perski wstępuje jego syn Kserkses, który szybko staje się kolejną marionetką zakonu starożytnych. Nowy król zamierza kontynuować dzieło swojego ojca związane z ekspansją imperium i w 480 roku p.n.e. organizuje II wyprawę Persów na Grecję. Dotarłszy do przesmyku Termopile Kserkses napotyka 300 Spartan na czele z ich królem Leonidasem, którzy zablokowali mu możliwość przejścia ze swoimi wojskami wgłąb Grecji. Kserkses stacza więc ze Spartanami bitwę, podczas której spotyka się z ogromnym oporem i nieustępliwością wroga. Bezradny Kserkses otrzymuje jednak pomoc od greckiego zdrajcy Efialtesa, który zdecydował się przejść na stronę Persów i zdradzić im drogę przez góry, dzięki której mogliby oni otoczyć Spartan i bezproblemowo się z nimi rozprawić. Tak też się stało. Persowie pokonawszy Spartan ruszyli wgłąb Grecji.

Niedługo potem perskiej flocie udało się podpłynąć pod Ateny, gdzie stoczona została bitwa morska w cieśninie między miastem a wyspą Salaminą. Bitwę tę wygrali Grecy, którzy swoje zwycięstwo zawdzięczali między innymi znajomości ukształtowania tamtejszego terenu.

Kserkses po porażce pod Salaminą zmierzył się z Grekami jeszcze raz w bitwie pod Platejami rok później. Odniósł tam jednak kolejną porażkę i podjął ostateczną decyzję o wycofaniu się z Grecji. Po tamtych wydarzeniach perska ekspansja na zachód została zatrzymana.

Śmierć[]

Wróciwszy do kraju Kserkses na dobre zajął się sprawami wewnętrznymi. Jego rządy były brutalne i z czasem otrzymał on miano tyrana. Około 465 roku p.n.e. komendant straży przybocznej Kserksesa – Artabanos, dziś bardziej znany jako Dariusz, dowiedział się o istnieniu zakonu starożytnych oraz o tym, że Kserkses jest ich marionetką i za jego pomocą zakon rządzi Persją. Postanowił więc uknuć spisek na życie króla, aby położyć kres jego tyranii i uwolnić Persję od wpływów zakonu. Do Artabanosa dołączyła się niewielka grupa ludzi, którzy podzielali jego zdanie na temat Kserksesa. Postanowili oni przeprowadzić frontalny atak na królewski konwój, aby odwrócić uwagę straży przybocznej króla i dać Artabanosowi szansę na likwidację Kserksesa.

W dniu planowanego zamachu, gdy konwój Kserksesa przemierzał jedną z dolin, sojusznicy Artabanosa przypuścili frontalny atak na konwój. Sam Artabanos, który był uczestnikiem konwoju i szedł najbliżej Kserksesa, wydał gwardii przybocznej rozkaz obrony króla i gdy jego podwładni odpierali atak zamachowców, zaszedł samotnego Kserksesa od tyłu i zabił go, wbijając mu ukryte ostrze w gardło. Nikt ze straży króla nie zorientował się nawet, że nie walczą już w niczyjej obronie, a Artabanos i jego pozostali przy życiu sojusznicy uciekli z miejsca zamachu.

Zobacz też[]

Advertisement