Assassin's Creed Wiki
Advertisement
Assassin's Creed Wiki
Clowning Around
Artykuł ten jest w słabym stanie i wymaga jak najszybszej poprawy. Brakuje w nim informacji z wielu części serii. Jeśli je posiadasz, dodaj je.
„Czeka mnie długa i ciężka podróz, ale sprawię, że Saint-Domingue będzie wolne. Dla taty. Dla Ciebie. Dla nas wszystkich. Proszę, prowadź mnie do zwycięstwa.”
―Eseosa w pierwszym liście do Adéwalé

Eseosa (ur. 1757 w Port-au-Prince) – członek bractwa asasynów z Saint-Domingue i czołowa postać rewolucji haitańskiej. Był synem asasyna Babatunde Josèphe, wnukiem Adéwalé i Bastienne Josèphe. Przodek Miltona Jonesa. Przyjaciel Dutty'ego Boukmana. Był odpowiedzialny za rekrutację Toussainta L’Ouverture'a, który doprowadził do wyzwolenia niewolników z Haiti. Podczas rewolucji Eseosa napisał Kodeks do swojego zmarłego dziadka.

Biografia[]

Eseosa urodził się w Port-au-Prince w 1757 r. Jego matka pochodziła z ludu Edo, a ojciec - Babatunde Josèphe był Haitańczykiem jorubskiego pochodzenia. Do 1776 roku Eseosa odbudował i zreformował bractwo asasynów w Saint-Domingue. Miał nadzieję, że uda mu się to, co nie powiodło się François Mackandalowi - stworzenie narodu, w którym czarnoskórzy oraz biali obywatele mieszkaliby obok siebie.

Zwerbował Georgesa Biassou, Dutty'ego Boukmana i Toussainta L’Ouverture'a, których uwolnił z niewoli, aby zgromadzili środki dla asasynów. Wysłał również prośbę o pomoc do Guillaume'a Beyliera, członka francuskich asasynów, ale ten odpowiedział, że z powodu własnych problemów nie są w stanie wysłać posiłków.

W 1791 roku, gdy rozpoczęła się rewolucja, Toussaint, korzystając ze szkolenia, które dał mu Eseosa, objął dowództwo nad wojskami Biassou. Jednak ich zaprzyjaźniony dowódca, Jeannot Bullet, zmasakrował cywilów, łamiąc Kredo. Georges i Jean-François Papillon - trzeci dowódca wyznaczony przez Boukmana, schwytali Bulleta, a Eseosa skazał go na śmierć.

Dwa lata później Eseosa zajmował się szkoleniem ludzi Toussainta i wmanewrował go na stanowisko przywódcy, potajemnie podżegając gwałtowne powstania, które tylko jego ludzie mogli stłumić. W następnym roku rząd rewolucyjny zniósł niewolnictwo, ale dzieło Eseosy i L’Ouverture'a się nie skończyło, ponieważ Brytyjczycy i Hiszpanie próbowali upomnieć się o Saint-Domingue. Papillon i Biassou stanęli po stronie Hiszpanów, co mocno zasmuciło Eseosę.

W 1801 roku, po pozbyciu się gubernatora templariuszy Jeana-Louisa Villatte'a, Toussaint został absolutnym władcą Saint-Domingue. Pod jego dowództwem Eseosa pomógł podbić hiszpańskie terytorium Hispanioli, przejmując kontrolę nad całą wyspą i wyzwalając wszystkich jej niewolników.

Napoleon Bonaparte, Pierwszy Konsul Republiki Francuskiej, uznał Toussainta za podważającego jego autorytet i wysłał generała Charles'a Leclerca, aby odsunął go od władzy. Leclerc twierdził, że nie odwołuje abolicji, ale Eseosa przechwycił rozkazy od Napoleona, ujawniające, że planują rozbroić czarnych żołnierzy i zmusić byłych niewolników do powrotu na plantacje.

Do maja 1802 roku Leclerc odniósł zwycięstwo nad większością przywódców rebeliantów, a L’Ouverture skapitulował, zgadzając się na deportację do Francji. Eseosa napisał list do tamtejszych asasynów z prośbą o uwolnienie przyjaciela, ale nie otrzymał odpowiedzi. Toussaint zmarł w więzieniu rok później.

Leclerc zdecydował się jednak nie rozbrajać żołnierzy L’Ouverture'a. Doprowadziło to do kolejnego powstania. Eseosa zatruł generała używając specjalnej mieszanki opracowanej przez Mackandala, która wywołała objawy przypominające żółtą febrę. Do 1804 r. porucznik Toussainta Jean-Jacques Dessalines wyparł Francuzów z kolonii i rozpoczął rządy nad niezależnym Saint-Domingue. Był jednak brutalnym władcą dążącym do eksterminacji białych kolonistów.

Zszokowany tym, czego był świadkiem, Eseosa przyjął zaproszenie od Connora, przywódcy kolonialnych asasynów, do odbycia dodatkowego szkolenia w Posiadłości Davenporta. Poprzysiągł, że wróci i zabije Dessalinesa.

Osobowość i charakter[]

Eseosa nie praktykował Voodoo jak Dutty Boukman, ale podzielał jego wiarę w odległego boga, co oznaczało, że zwracał się o duchowe przewodnictwo do aniołów, świętych lub przodków. Dlatego napisał swój Kodeks jako sposób na modlitwę do swojego dziadka o siłę.

Eseosa określał się jako biegłego w taktyce wojskowej, ale brakowało mu umiejętności politycznych. Z tego powodu zwerbował Toussainta do bractwa.

Darzył wielkim szacunkiem swojego dziadka Adéwalé i był dumny ze swojego dziedzictwa. Poprzysiągł uwolnić Saint-Domingue od ucisku kolonialnego. Jednak gdy rewolucja haitańska zakończyła się dojściem do władzy Jeana-Jacquesa Dessalinesa, Eseosa poczuł silne rozczarowanie, zastanawiając się, czy nie zawiódłby swojego przodka.

Ciekawostki[]

  • Eseosa to alternatywna pisownia nigeryjskiego imienia Esosa, oznaczającego „dar” lub „błogosławieństwo Boga”.
  • Przemyślenia zawarte w napisanym przez niego Kodeksie sugerują, że Eseosa praktykuje religię ludu Joruba, z którego pochodził jego ojciec. Zdaje się to potwierdzać także fakt, że wierzy, iż kierują nim jego przodkowie, co również jest składnikiem tych wierzeń.
Advertisement