Assassin's Creed Wiki
Advertisement
Assassin's Creed Wiki
Zagadnienie historyczne

Cosimo de' Medici (pol. Kosma Medyceusz; ur. 27 września 1389 we Florencji, zm. 1 sierpnia 1464 w Villa Medici w Careggi) – włoski bankier, dziedzic banku Medici, jeden z najznamienitszych przedstawicieli rodziny Medyceuszy, władca Florencji w latach 1434 – 1464, przyjaciel Ilario Auditore, dziadek Wawrzyńca Wspaniałego.

Biografia[]

Kariera bankowa i polityczna[]

Cosimo urodził się jako członek bogatej rodziny bankierów. Był szkolony w rodzinnej profesji, a w dorosłości zaczął pracować dla banku Medici, który wkrótce stał się wpływową instytucją renesansowych Włoszech. Ojciec Kosmy, Giovanni, zarządzał bankiem aż do 1420 roku, kiedy to oddał wodze swoim synom[1].

Majątek gromadzony przez Kosmę oraz rodzinę Medyceuszy czynił ich jedną z najbardziej wpływowych rodzin we Florencji. Sam Cosimo zaczął używać go, aby pośrednio władać Florencją. W 1433 roku zasięg jego władzy zaczął być niewygodny dla rodziny Albizzi, która postanowiła ją ukrócić[1].

Udało im się uwięzić Kosmę we więzieniu w Palazzo della Signoria, lecz udało mu się zamienić karę więzienia na tymczasowe wygnanie. Rok później jego wygnanie zostało zniesione, a po powrocie do Florencji Cosimo rozpoczął walkę z frakcjami, które wystąpiły przeciw niemu. W ramach zemsty wygnał rodzinę Albizzi. Pozostał u władzy przez 30 lat[1].

Urząd gonfaloniera za jego rządów piastowali Ilario Auditore oraz Luca Albizzi[2].

Mecenat[]

Cosimo często używał swojego majątku, aby fundować pracę artystów oraz myślicieli. Dzięki jego mecenatowi powstały znane florenckie budowle, takie jak Palazzo Medici czy kopuła Santa Maria del Fiore[1].

Kosma fundował także budowę bibliotek. Sam był humanistą i zwolennikiem prowadzenia badań oraz tworzenia tłumaczeń dzieł starożytnych myślicieli. Zbierał książki, a także przejmował się ich prezerwacją. Dopilnował także, aby jego dzieci i wnukowie otrzymali odpowiednie wykształcenie[1].

Śmierć[]

Cosimo zmarł 1 sierpnia 1464 w rodzinnej willi w Careggi. Władzę we Florencji przejął jego syn, Piero. Pośmiertnie został nazwany „twórcą ojczyzny” przez florencki rząd[1].

Przypisy

Advertisement