Assassin's Creed Wiki
Advertisement
Assassin's Creed Wiki
Baza danych:Niccolò Copernico Typ: Ludzie → Kontakty Główny artykuł: Mikołaj Kopernik
Kopernik (ACB - baza danych)

NICCOLÒ COPERNICO
Rok narodzin: 1473.
Profesja: Astronom.

Urodzony w Toruniu, w Prusach Królewskich (które w istocie były częścią Rzeczypospolitej i nie powinny być mylone z Prusami Książęcymi, Prusami Zakonnymi lub znacznie późniejszymi Prusami Zachodnimi), Niccolò Copernico (Mikołaj Kopernik) był najmłodszym z czworga rodzeństwa. Mimo iż wydawało się, że jego przeznaczeniem będzie habit, w końcu jego brat był księdzem, a siostra zakonnicą, Niccolò zerwał z tradycją rodzinną… i zagłębiał nauki humanistyczne, aby zostać księdzem. No dobrze, może nie był z niego taki rewolucjonista. Zamiast tego cieszył się z przywilejów gwarantowanych przez swoje pochodzenie, studiował dzieła Arystotelesa, Ptolemeusza i innych wielkich autorów starożytnych na Uniwersytecie Krakowskim.

Gdy skończył naukę, władał czterema językami i, oczekując zatwierdzenia na stanowiska kanonika Warmii, udał się do Italii, aby studiować prawo. Jednakże miast skupiać się na studiach kanonicznych, uczęszczał na wykłady humanistyczne i sam zaczął prowadzić publiczne dyskusje o nauce (zwłaszcza o astronomii). Papież Aleksander VI nie był tym zachwycony i Niccolò musiał dość nagle opuścić miasto w 1501 roku. Wyjechał jako człowiek, który odnalazł swoją pasję.

Tak był oczarowany studiami, że zgłosił chęć pozostania jeszcze przez dwa lata za granicą, aby uczyć się medycyny w Padwie. Tam nauczył się również płynnie posługiwać greką i studiował wiele antycznych tekstów.

Po nauce już na dobre opuścił Italię i osiadł na Warmii, aby wypełniać swe obowiązki. Pracując jako sekretarz przy boku wuja, biskupa warmińskiego, znalazł dość wolnego czasu, aby rozwijać swoje teorie astronomiczne. Szybko spisał wstępną wersję własnej teorii heliocentrycznej, a następnie przez kolejne 30 lat spędzał wolne godziny, rejestrując ruchy astralne z bliżej nieznanej wieży, przy użyciu prymitywnych instrumentów konstruowanych na wzór starożytnych odpowiedników. Jako prawdziwy człowiek Renesansu zajmował się także problemami z innych dziedzin – był doskonałym zarządcą, inżynierem, a także formułował teorie ekonomiczne, zanim samo to słowo stało się nazwą dla odrębnej dziedziny wiedzy.

Pomimo iż Kopernik zyskał nieśmiertelność dzięki swym pracom umieszczającym Słońce w centrum wszechświata, jego teorie zostały opublikowane dopiero tuż przed jego śmiercią w 1543 roku. Niektórzy twierdzą, że umarł, gdy pierwsza kopia dzieła trafiła do jego rąk.
Database ACB
Advertisement