Assassin's Creed Wiki
Advertisement
Assassin's Creed Wiki
Ikonac2
Ikonlezárt

Maszjáftól Firenzéig
F I G Y E L E M!

A cikk a(z) Maszjáftól Firenzéig projekt része, így speciális védettséget élvez. A cikken jelenleg Csermely Attila dolgozik. Kérjük, csak akkor szerkeszd, ha nem tartalmi jellegű módosításokat kívánsz a cikken elvégezni, hanem csupán apróbb korrigálásokat (pl. nyelvtani hibák javítása)! Részletesebben erről a projektről ezen a lapon olvashatsz.

Velence

A cikk
REBECCAAC84: Érzem, hogy szeretnéd megmászni azt a tornyot.

A Humiliati bűnbánó rend által a 14. században emeltetett Madonna dell'Orto eredetileg Szent Kristóf nevét viselte; mikor azonban egy "csodatevő" Madonna-szobrot találtak az egyik közeli kertben (olaszul: orto), a templom új nevet kapott. A homlokzata 1464-ben készült el.

A cikk
A város munkásnegyedeként szolgáló Cannaregióból alakult ki 1516-ban a zsidó gettó, amit őrzött kapukkal vettek körül, hogy így szeparálják el a zsidókat Velence többi részétől. Csak hogy tudd, a "ghetto" szó eredetileg Velencéből származik, ami szó szerint "egy olyan városrészt" jelent "ahová a zsidókat zárták", nem pedig "rapper gettót", ahogy manapság sokan hiszik.

Itt találhatóak a San Giobbe és a Madonna dell'Orto templomépületei.

A cikk
REBECCAAC84: A Shaun által említett különös jelek egyike megtalálható ezen a nevezetes épületen. Találd meg!
A Scuola Grande di San Marco adott otthont Velence egyik nagy jótékonysági testvériségének a hat közül, melyek célja a polgárok megsegítése volt, hogy élelmet, hozományt, felvonulásokat, esküvőket, temetéseket és minden mást megengedhessenek maguknak, amire csak szükségük lehetett. Említésre méltó, hogy a tagság Velence bármely polgára előtt nyitott volt, nemcsak az elit számára.
A polgári státuszt minden harmadik generációs velencei lakos megkapta, vagy azok, akik tizenöt éve adófizetői voltak a városnak. Más szóval a velenceiek elég xenofóbok voltak, kivéve, ha fizettek nekik.

Az 1260-ban emelt épület homlokzata 1485-ben tűzvészben megsemmisült; ezt követően építették újjá jelenlegi, fényűző bizánci formájában.

A cikk
Az eredetileg a 9. században épített San Zaccaria templomot Keresztelő Szent János apja, Zakariás nevének szentelték, akit állítólag ott temettek el. Szent Zakariásnak több állítólagos sírhelye is van: a Gandzasari kolostor Hegyi Karabah-ban, Absalom sírja, az aleppói Nagymecset és a Jozafát völgye.
A templom 1105-ben leégett, több mint száz apáca halálát okozva. 1170 körül újjáépítették, később pedig gótikus-reneszánsz keverék stílusban felújították.

A sors fintora, hogy a reneszánszban népszerű zárda volt; Velence legtehetősebb családjainak lányai választották elsősorban, akik nyilván semmit sem tudtak az épület történetéről.

A cikk
A legnagyobb velencei templomok közé számító Santi Giovanni e Paolót azután építették, hogy Jacopo Tiepolo dózse egy álmában fehér madarakat látott szállni a hely fölött. 1246-ban a Domonkos-rendnek adományozta a területet, ahol később templom épült. A jelenlegi itáliai gótikus templomot 1430-ban fejezték be.
Érdekes megjegyezni, hogy állítólag itt tartották Sziénai Szent Katalin lábát. Katalin 1347-ben született Sienában egy népes család utolsó, 25. gyermekeként; később fontos nagykövete lett a pápának, akit szeretett "papának" szólítani.
Élete legmegdöbbentőbb eseménye meglepő módon halála után történt, mikor Sienai követői megpróbálták ellopnia holttestét Rómából. Mivel nem tudták kicsempészni a városból, csupa szeretetből levágták a fejét és egy zsákba tették.

Mikor az őrök át akarták kutatni a zsákot, a követők Katalinhoz kezdtek imádkozni. Az őrök a fej helyett rózsaszirmokat láttak benne, így a csapat továbbmehetett Sienába anélkül, hogy elvették volna tőlük a Véres zsákot. Hát ezért lett ő szent.

A cikk
Az eredetileg hajóműhelynek épült Arzenált 1320-ban felújították és kibővítették; ettől fogva a velencei állam használta hajók építése és karbantartása céljából. Termelékenységének fénypontján a hajóácsok egy egész hajót megtudtak építeni egyetlen nap alatt. Impozáns főkapuját, a Porta Magnát 1460-ban húzták fel a neonklasszicista stílus jegyében.

Úgy látszik, nem Silvio Barbarigo volt az első templomos az Arzenál élén. A kutatásom szerint az 1320-as felújítást templomos tőkéből fedezték, ami után szépen be is bástyázták magukat oda.

A cikk
REBECCAC84: A Shaun által említett különös jelek egyike ezen a nevezetes épületen. Találd meg!
Az eredetileg a 7. században emelt San Pietro di Castello volt a Velence püspök székhelye. Feltűnt, milyen messze van a templom a Palazzo Ducalétól? Nos, ez nem véletlen; a velencei dózsék mindig is igyekeztek függetlenek maradni az egyháztól.

Noha maga az épület nem túl figyelemre méltó, harangtornya az első építmény volt Velencében, melyet a várostól távoli kőfejtőkben bányászott isztriai kővel borítottak be - ugyanazzal a fehér színű kővel, amely a Palazzo Ducalét is borítja.

A cikk
Velence legnagyobb negyede, a Castello az Arzenál körül alakult ki.

Ha katonákat és bajt keresel, ide érdemes jönnöd, ha azonban inkább a béke és az elmélkedés híve vagy, a negyed déli felén találod a San Zaccaria templomot.

A cikk
(BARTOLOMEO D’ALVIANO FŐHADISZÁLLÁSA)

Bartolomeo D'Aviano később nagyobb dolgok felé fordult az életben, és a velencei hadsereg tábornokaként szolgált. Bartolomeo életének erről a Szakaszáról úgy tűnik, nem tesznek említést a történelemkönyvek, és - elnézve az istállót, amit főhadiszállásaként használt, nem is csodálom.

A cikk
REBECCAAC84: A tetejéről tuti, hogy klassz a kilátás!
A vízparton álló Santa Maria Della Visitazione a második templom Velencében, mely ezt a nevet viseli, így könnyen megeshet, hogy rossz esküvőre meg el az ember.

A templomot az 1400-as években emelték Szent Jeromos, a könyvtárosok és enciklopédia-írók védőszentjének tiszteletére, később mégis átszentelték az Erzsébetet meglátogató Szűz Mária nevére. Talán azért, mert a látogató vendégek általában főznek, meg a vendégségek amúgy is szórakoztatóbbak.

A cikk
Hol nemiség és vallás összetalálkoznak, ott található a La Rosa della Virtù (Az Erényes Rózsa), amit teljes egészében hajdani apácák működtettek. A pápa többször is megpróbálta kicsikarni a velencei tanácstól, hogy zárják be a bordélyházat, ennek ellenére 1516-ig nyitva maradt, mígnem egy tűzvész lerombolta.

Jóllehet, az egyház váltig bizonygatta, hogy isteni beavatkozás történt, jogászok kiderítették, hogy a tüzet egy elégedetlen püspök okozta, aki ingyen akart hálni az egyik lánnyal. Isten műve, valóban.

A cikk
REBECCAC84: Ha ezt a bejegyzést most átugortad volna, már rég annak a templomnak a tetején lehetnél.
AZ 1300-as években épült Santa Maria dei Carminit (röviden Carmini) nők egy csoportja alapította, akik abból tartották fenn magukat, hogy kötényeket varrtak egy közeli karmelita kolostor szerzetesei számára.
A karmeliták annyira hittek ezen ruhadarabok, vagy skapulárék Szentségében, hogy a Karmelita Szabályzat is kimondta: ha valaki úgy alszik el, hogy nem visel egyet és nem mond el előtte egy Mass sans Scapulart, az főbenjáró bűn, mely automatikusan kiátkozással járt.
Miért? Mert 1251-ben Cambridge-ben Stock Szent Simon számára megjelent Szűz Mária és azt mondta neki, hogy azoknak, akik barna skapulárét hordanak, egyenes utuk lesz az üdvözüléshez.

Szóval - kétszáz évvel később egy csapat nő a Santa Maria de Carminiben gubbaszt, hogy egész életükben megváltást gyártsanak barna kötények formájában.

A cikk
Ezt a kis teret gondolák építésére és javítására használták.
Velence fő közlekedési eszközét, a gondolát nyolc különböző fafajtából (mahagóni, cseresznye, fenyő, dió, tölgy, szil, vörösfenyő és hárs) faragják ki, és 280 darabból állítják össze.

A gondola bal oldala hosszabb, mint a jobb, így a gondolás bal oldalról is irányváltás nélkül kormányozhatja, ezzel kizárva azt, hogy ittas állapotba került gondolások véletlenül képen vágják utasaikat az evezőikkel, mikor oldalt cserélnek.

A cikk

A Dorsoduro a művészek kedvenc városrésze és Velence fesztiválközpontja. Itt található a Squaro di San Trovaso, ahol akkoriban a gondolák készültek és a Santa Maria della Visitazione templom.

A cikk
REBECCAC84: A Shaun által említett különös jelek egyike megtalálható ezen a nevezetes épületen. Találd meg!
A 15. század végén épített Torre dell'Orologio óratorony nemcsak Velence gazdagságát hirdeti, de a pontos időt is mutatja, valamint jelzi a holdfázisokat és az uralkodó állatövi jegyet is azok számára, akik - elhiszik, hogy az emberi viselkedést néhány csillagállás befolyásolja.
A legenda szerint az órát készítő mestereket művük befejezése után megvakították, nehogy még egyet készíthessenek belőle. Noha ez alighanem baromság, az órásmesterek tényleg az óratoronyban éltek életük hátralevő részében, hogy karbantarthassák.

A Torre dell'Orologio végül is egyetlen, bár a gyakorlatban igen fontos feladatot látott el: a tengerészek a közeli kikötőkből ez alapján időzítették kihajózásaikat a dagályra.

A cikk
A gótikus stílusú Palazzo Ducalét 1309 és 1424 között építették, mely aztán a mindenkori dózse palotájaként szolgált - vagy sokkal inkább börtöneként, lévén a dózse ritkán hagyhatta el azt megválasztása után.
A dózse volt a legmagasabb rangú tisztségviselő Velencében, mely posztot haláláig töltötte be. 1172-től a dózseválasztást egy negyvenfős bizottságra, a negyvenek tanácsára bízták, melynek tagjait a Nagytanács jelölte ki.
A velenceiek szerettek úgy gondolni magukra, mint köztársaságra, ami egyenlő azzal, hogy az emberek beleszólhatnak a kormányzásba. A valóságban viszont a Nagytanács tagjairól s Negyvenek döntöttek, míg ők pedig a Negyveneket választották meg. Érted, mi a probléma?

A Nagytanács jelöltjeit egy parányi, csupa nemesi családot magába foglaló csoportból válogatták össze, és bár a dózse bárkit kinevezhetett a Tanács tagjának, azt rajta kívül a Negyveneknek is jóvá kellett hagyniuk. Mivel az átlag népesség javarészt iskolázatlan volt, a választás szabályai pedig szándékosan bonyolultak, és a Tanács irányította a városi őrséget, Velence így hűen követte a történelmi normát: a kisemberek szívtak.

A cikk
A Basilica di San Marcót (Szent Márk-székesegyház) eredetileg 828-ban építették, melyben Szent Márk Alexandriából kicsempészett, feltételezett maradványait helyezték nyugalomra. A jelenlegi, bizánci stílusú bazilikát 1063-ban emelték.

Nézd csak meg a homlokzatát. Számos díszítés a keresztes hadjáratokból vagy gazdag kereskedők felajánlásaiból származik. A templomot a mindenkori dózse személyes templomának tekintették; egy átjáró köti össze a vele szomszédos Palazzo Ducaléval (Dózse-palota).

A cikk

A Campanile di San Marco eredetileg őrtoronynak épült a 9. században, később azonban haragtoronnyá lett átalakítva. Öt harangjának mindegyike különleges célt szolgált: az egyik az új Szenátust jelezte, a másik a delet, a harmadika munkanap kezdetét és végét, a negyedik a tanácsüléseket, az ötödik és utolsó harang pedig – a kivégzéseket.

A cikk
REBECCAC84: A helyedben én meg sem állnék a templomtorony csúcsáig!
Ezt a gótikus templomot a 13. században építették, majd a 14-dikben újjáépítették.

Érdemes megemlíteni róla, hogy itt temettek el egy dózsét, Andrea Contarinit, valamint hogy egyszer Luther Márton is tartott itt misét.

A cikk

A város kormányzati negyedeként a San Marco Velence szíve; minden a Piazza San Marco (Szent Márk tér) és a Palazzo Ducale (Dózse-palota) körül forog. Számos nevezetesség található itt, többek közt a híres Szent Márk-székesegyház is.

A cikk
A velencei reneszánsz építészet egyik legkorábbi példája. A templomot a később ugyanitt eltemetett Cristoforo Moro dózse emeltette a közeli szegényház lakói számára.

Cristoforo vezette Velence háborúját a törökökkel egészen 1471-ben bekövetkezett haláláig. Egy fia volt, Dante Moro, akit kitagadott, miután 1468-ban Dante elvesztette kapitányi posztját a velencei városőrségnél.

A cikk
Velencét feltehetőleg valamikor a 7. század végefelé alapították; agúnába zárt elhelyezkedése a longobárd hódítók elől ide rejtőző bizánci telepeseknek köszönhető. A város a középkorra jelentős tengeri hatalommá nőtteki magát. Stratégiai pozíciót foglalt el az Adriai-tenger északi csücskénél, ami azt jelentette, hogy a kontinens belseje felé tartó áruszállító hajóknak át kellett haladniuk Velencén, ami temérdek pénzt és kereskedelmet hozott a városnak.
A középkor végére Velencének már nemcsak a környező államokra, de az egyházra is befolyással volt. Mikor 1202-ben elindult a negyedik keresztes hadjárat, a Szentföldre tartó hadaknak szüksége volt Velence hajóira az odajutáshoz; Enrico Dandolo dózse bele is egyezett ebbe azzal a feltétellel, hogy a keresztesek visszahódítják a dalmát fővárost, Zárát, aztán elfoglalják Konstantinápolyt.
Mikor Konstantinápoly elesett, a velencei flotta kifosztotta a várost és - egyebek mellett - ellopott négy bronzlovat, amivel a Szent Márk-bazilikát díszítették fel. Na, ezt hívom én egyházi kezdeményezésnek.
Velence vagyonával együtt annak flottája is gyarapodott. Tengeri csaták során át területeket szerzett Bizánctól és a Magyar Királyságtól, sőt a genovai flottát is megsemmisítette. Velence jóléte annyira összefonódott a tengerrel, hogy a dózse minden évben egy gyűrűt dobott a lagúnába, azt mondva latinul: "Az igaz és örökkévaló Úr jelével ezennel jegyesünkké fogadunk, tenger". Bár a tenger és ember közti kapocs eme vallási szintre emelése sokaknál szemöldökvonogatás váltott ki, a pápa ennek ellenére szentesítette a házasságot.
A 15. század végére Velence alighanem a világ leggazdagabb, és Párizs után Európa második legnagyobb városa is volt - Európa többi részének - azonban eddigre elege lett belőle. A mai Franciaország, Spanyolország, Ausztria és Magyarország királyságai együtt megalakították a cambrai-i ligát és Szövetséget kötöttek II. Gyula pápával, hogy a földbe döngöljék a lagúnák városát.

Velence azonban kiállta a vihart; végül számos megsemmisítő vereség ellenére is megtartotta területeit. Terjeszkedni azonban már nem tudott többé. A 18. században ismét támadtak a törökök, Velence pedig hosszas hanyatlásba kezdett, aminek végül 1797-ben lett vége, mikor Ausztria magához csatolta a köztársaság területét.

A cikk
A San Polo negyed ad otthont a híres Rialto hídnak és Velence legrégibb templomának, az 5. századból származó San Giacomo di Rialtónak. Itt található még a Santa Maria Gloriosa dei Frariis, Velence egyik legnagyobb temploma.

Kereskedők egész hada árulja portékáját ebben a városrészben; nem csoda hát, hogy a 15. századi Velence legbefolyásosabb kalmárjának, Emilio Barbarigónak a palotája is itt található.

A cikk
A Valamikor 1465 környékén alapított velencei tolvajcéh – törvénytelen mivolta lévén – nem rendelkezett állandó főhadiszállással.
Noha a városbírók mindent elkövettek, hogy lecsapjanak a tolvajokra, a bűnösöknek nyomát sem lehetett látni, mikor a városőrség kutatni

kezdett utánuk.

A cikk

Velence legbefolyásosabb kalmárjának, Emilio Barbarigónak az otthona. A Seta munkálatai (a helyiek leginkább ezen a néven ismerték) 1450- ben fejeződtek be. A palazzo kiemelkedő példája a velencei gótikus stílusnak: sötét és impozáns, ugyanakkor világos és szellős is.

A cikk
REBECCAC84: Na, az a harangtorony kemény kihívásnak tűnik!
A ferences szerzetesek által épített Santa Maria Gloriosa dei Frari (röviden: Frari) Velence második legnagyobb temploma. Szent Ferenc útmutatásainak hála, aki a szegénységet támogatta, a templom igen szerény külső díszítéssel büszkélkedhet.

A 15. században az a szóbeszéd járta, hogy a Frariban van egy titkos sírbolt, ami azóta beomlott.

A cikk
(LEONARDO VELENCE MűHELYE)
Rövid Metencei tartózkodása alatt Leonardo da Vinci hadmérökként dolgozott a velencei hadsereg megbízásából, miközben állítólag egy festményen munkálkodott a híres Isabella d'Este grófnőről, akiről már készített egy rajzot, mikor Mantuában járt. Jóllehet, többször is ígérte neki, hogy keményen dolgozik rajta, a festmény sohasem készült el.

Noha számos történelemkönyv szerint Leonardo csak egyszer látogatott Velencébe, úgy tűnik, ottani műhelyét afféle titkos menedékként használta, ahová élete során többször is visszatért.

A cikk
Az eredetileg 421-ben emelt San Giacomót tartják Velence legrégebben épült templomának, noha a jelenlegi épületet 1071 körül építették.
A 15. századi homlokzatot egy pompás, 24 beosztású csillagászati óra díszíti. A reneszánsz korban a templomot a közeli piactér kereskedői használták, akik munkanapokon betértek ide imádkozni.

Legalábbis az asszonyaiknak ezt mondták.

A cikk
Velence legrégibb és leghíresebb hídja, a Rialto képez határt a San Marco és San Polo negyed között. A híd nemcsak hatalmas boltívéről híres, de boltokkal és standokkal szegélyezett sétányáról is, mely felkapott sétáló- és találkozóhely volt a körülötte élő közösség számára.

Össze sem hasonlítható a mai Rialtóval, ahol a turisták tömegei lökdösik egymást olcsó velencei üveg-másolatokért, amíg egyes idióták a híd korlátjáról próbálnak leköpdösni az elhaladó csónakokra. Hát igen, ez a modern kor...

Firenze

A cikk
REBECCAAC84: Felismerek ey kihívást, ha látok egyet. Menj, keresd meg azt a sírt!

Firenze első nagy székesegyházát, a Santa Maria Novellát 1420-ban szentelték fel, noha akkor még nem volt befejezve. A homlokzat felső részét Leone Battista Alberti, híres humanista tervezte, mellyel a templom 1470-ben befejeződött.

A cikk
A Firenze, illetve egész Olaszország legnagyobb templomának és nevezetességének számító Santa Maria del Fiore székesegyházat sokan a reneszánsz első műremekének tartják.
Bár a dómot már 1296-ban megtervezte Arnolfo di Cambio, építése csak a 15. század elején kezdődött el. Mivel Cambio addigra már elhunyt, az akkori építészeknek fogalmuk sem volt, hogyan építsenek fel egy ilyen hatalmas építményt, léén a támfalak használata tiltott volt Firenzében, a habarcsnak pedig több nap kellet, hogy megkössön.
Ám nem volt minden veszve. Egy bámulatos visszatérés során Filippo Brunelleschi, egy építsész, aki korábban elvesztett egy licitet a Keresztelőkápolna kapujának megtervezésére, megnyerte a bazilika kupolájának építésére kiírt pályázatot. Még Lorenzo Ghibertit is megelőzte; azt az építészt, aki korábban legyőzte őt.
Brunelleschi emelőgépet tervezett, melyekkel a kupolához szükséges téglákat felvihették a munkásokhoz, ráadásul az egészet aláállványozás (állványzat, mely a kupolát volt hivatott megtartani, amíg tégláit egymásra illesztették) nélkül építette meg. A több, mint négymillió téglából álló kupola 1436-ban készült el.

1446-ban, Brunelleschi halála után egy lanternát építettek a kupola tetejére, melyben állítólag szent ereklyét helyeztek el; azonban számos pletyka keringett arról, hogy a belsejében igazából egy ismeretlen eredetű sírbolt található.

Toszkána

A cikk

San Gimiano legmagasabb tornyaként az 54 méterre magasodó Torre Grossa méltó saját nevéhez. A város néhány tornyával ellentétben ennek is harangja van. A Torre Grossa építése 1300-ban kezdődött, és 1311-ben fejeződött be.

A cikk
Nevét Szent Geminianus püspökről kapta, aki állítólag sűrű ködöt idézett meg, hogy megmentse Modenát Attila hunjaitól. A várost az i. e. 3. században alapították, majd a 10. századtól kezdve növekedésnek indult, miután kedvelt megállója lett a Rómába zarándokolóknak.

1199-ben San Gimignano, miután polgárai eléggé megszedték magukat, függetlenítette magát Volterra püspökségétől és önállóvá lett. A város jellegzetes tornyait gazdag polgárainak köszönheti, akik egymással versengve igyekeztek megmutatni, mennyi pénz is húzza a zsebüket. Aranykorában a városnak 72 tornya volt.

1348-ban azonban a pestis megtizedelte San Gimignanot. A fenntartásához szükséges pénz hiányában a majdnem teljesen elnéptelenedett város kezdett széthullani. A tanács Firenzéhez fordult segítségért, majd annak irányítása alá került.

Romagna

A cikk
Ezt a négyzet alakú és impozáns sarokbástyákkal ellátott erődöt 1471-ben építette Giorgio Marschesi Fiorentino építész III. Pino, Forlì urának kérésére, amit később egy várral bővíttetett a város új ura, Girolamo Riario.

A vár később Caterina Sforza számára nyújtott menedéket Cesare Borgia, Rodrigo Borgia vérszomjas fiának támadása elől 1500-ban. Ezután börtönnek használták. Nem lehetett valami jó érzés itt lógni, szerinted?

Róma

Advertisement